måndag 5 maj 2008

Frågor och svar till första "Give and Get"-omgången!

Syr/pysslar du helst till barn eller vuxna?
Helst till barn, men variation förnöjer.

Har du barn? Kön och ålder samt storlek på kläder.
En pojk på snart 3 år som drar 98 och en flicka på snart 1år som drar 86.

Vad har du själv för storlek på kläder?
Oftast är det M eller 38.

Pojk- och flickigt eller unisex?
Svår fråga! Jag gillar helt klart unisex, men tycker enkla klänningmodeller är urgulligt på små töser.

Vad syr/pysslar du helst med?
Ja, vad ska jag svara? Jag gillar att sy barnplagg som inte är för avancerade att sy...det ska gå fort när man väl satt igång med så lite trubbel som möjligt på vägen!

Vilka färger gillar du bäst?
Har alltid gillat alla nyanser mellan rött och rosa, men brunt och grönt tillhör också favoriterna.

Vilka tyger/garnkvaliteter använder du helst?
Velour, trikå och vanliga bomullstyger.

Är det något/några du inte gillar?
Gillar inte slirviga syntettyger.

Retro, vintage eller romantiskt?
Retro.

Syr/pysslar du helst efter beskrivning/mönster eller egenkonstruerat?
Båda delarna. Oftast brukar jag sy efter något plagg som barnen gillat mycket och gör några ändringar här och där.

Köper du någon mönster/inspirations tidning? Såsom "Allt om handarbete"?
Har börjat köpa Ottobre för barn.

Hur länge har du sytt/pysslat? Anser du dig vara nybörjare, medel eller avancerad när det gäller sy, sticka och virka?
Ända sen jag var liten har jag gillat att pyssla med handarbete, men i olika perioder. Lägger mig på medelnivå när det gäller sy och sticka, men virkningen får nog bli nybörjare.

Favoritgodis?
Är världens godisråtta så allt går ner, men supersalt i alla varianter och ljus choklad tillhör nog favoriterna.

Te eller kaffe?
Inget utav det.

Har du någon allergi?Mat, djur, material.
Nej.

Har du någon hobby utöver handarbete?
De sista åren har min hobbytid lagts på barnen.

Musiksmak?
Det mesta funkar.

Nytt eller återvunnet?
Tycker det är roligt och blanda gammalt och nytt.

Pastell, färgglatt eller dova färger?
Beror på, men färgglatt är ju alltid fint på barn.

Vilket/vilka mönster gillar du på tyg? Ex. blommigt, randigt.
Gillar ränder och prickar i alla dess former och gillar när mönster är rena och enkla, ska inte vara för mycket konstigheter. Detta gäller oavsett om det är till barnen eller till mig själv.

Syr du på vanlig symaskin eller har du också overlock?
Har en vanlig symaskin och en vanlig overlock.

Favoritlukt?
Fräscha dofter som inte är för tunga.

Läser du böcker? Vad för slags böcker?
Förr läste jag väldigt mycket, men sen barnen kom har jag nog inte läst en bok. Gillar böcker med "vardagshandling", kul när man kan känna igen sig i huvudkaraktären. Annars funkar ju alltid en lättsam kärleksroman.

Vill du helst få något till barnet/barnen eller till dig själv?
Det är upp till min hemlisvän. Alltid lika roligt med överaskningar.

2 kommentarer:

OttoPippi sa...

Ja... Då vet man lite mer om dig också då.... Vad kul det är det här med Give and Get tycker jag :-)

gosi sa...

Ja, det ska bli superkuligt!